"امروز اگر بخواهیم موسیقی حماسی و ارزشی در قالب دفاع مقدس تولید کنیم، کسی اهمیت نمی دهد و سرمایه گذاری در این خصوص صورت نمی گیرد."

محمد گلریز: موسیقی ارزشی و دفاع مقدس سرمایه گذار ندارد

گلریز فعالیت خود را از سال 55 با گروه شیدا به رهبری مرحوم محمدرضا لطفی آغاز کرد، او پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی نخستین خواننده ای بود که شروع به خواندن آهنگ های انقلابی کرد. سرود «معلم» به عنوان نخستین سرود انقلابی با صدای او از رادیو جمهوری اسلامی ایران پخش شد.

«سرود نیایش» از مرحوم رضاقلی ملکی را خواند. سپس سرود «این بانگ آزادی» با شعر حمید سبزواری و آهنگ احمدعلی راغب را خواند.

پس از آن سرودهای «ای شهید مطهر»، «رفتند یاران»، «خجسته باد این پیروزی»، «ای شهیدان خدایی نامتان پاینده باد» را خواند و آهنگ «دریغا» با آهنگسازی محمد علی شکوهی را به مناسبت درگذشت بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی اجرا کرد.

محمد گلریز در گفتگو با خبرنگار ایرنا درباره ی پیوند موسیقی فعلی کشور با موسیقی دهه 60 گفت:

"این پیوند کمرنگ است. وقتی مساله ای تا این حد اهمیت دارد و می تواند مورد توجه یک ملت از همه اقشار قرار گیرد، چرا باید به فراموشی سپرده شود. دشمنان این مرز و بوم هنگامی که دیدند نمی توانند با جنگ مستقیم حریف ملت ایران شوند، به جنگ نرم یا همان هجمه فرهنگ مبتذل روی آوردند، عرصه فرهنگی انقلابی و اسلامی ما را مورد هدف قرار دادند و سرمایه های کلانی در این راه خرج کردند. هم از طریق رسانه های خود و هم از طریق عوامل داخلی و خارجی خود وارد عمل شدند که من نام آنها را دلال های هنری گذاشته ام."

"می خواهم به مثالی در این زمینه اشاره کنم، ممکن است برای شما این مساله جالب باشد، پیش از انقلاب، شرکت های آمریکایی فعال بود که در مهمانی ها و برنامه های مختلف که برنامه سازان، آهنگسازان، خواننده ها و هنرمندان حضور داشتند، آنها را شکار کرده و با آنها قرارداد می بستند. روی آنها سرمایه گذاری می کردند. آنها خواننده را با معرفی به برنامه های پربیننده تلویزیون، رادیو و مجله های پرمخاطب در عرض دو سه ماه به شهرت می رساندند و از آنها در راه اهداف پوچ خود بهره برداری می کردند."

"پس از پیروزی جمهوری اسلامی ایران بر رژیم صدام و کشورهای استکباری در دفاع مقدس، آنها جنگ نرم را راه انداختند و تا اندازه ای موفق شدند."

"در حال حاضر اگر نگاهی به عرصه موسیقی ایران بیاندازید، می بینید که موسیقی دفاع مقدس کمرنگ شده و افت کرده است. به جای آن، موسیقی که نامش را «اجق وجق» گذاشته ام جایگزین شده است، این موسیقی ها نه محتوا، نه شعر، نه مفهوم، نه آهنگ و نه ریتم دارد، اصلا معلوم نیست دارای چه کیفیت و ویژگی است؟ و جالب اینکه برخی از اینها از صدا و سیما پخش می شود و مجوز هم دریافت می کند. این موسیقی جایگزین موسیقی حماسی و دفاع مقدسی شده که وقتی بدان گوش فرا می دهید، به پرمحتوا بودن و تنظیم خوب آن پی می برید"

ضربه مهلک بر پیکر موسیقی دفاع مقدس

"امروز متاسفانه توجه به موسیقی حماسی ما، در مقابل این موسیقی ها صفر است، به جز مواقع خاصی همچون سوم خرداد روز آزادسازی خرمشهر."

"آهنگ هایی که از خودروهای جوانان پخش می شود را توجه کنید، این موسیقی ها همه گیر شده، تقصیر هم ندارند، این افت و گسستگی ناشی از آن است که از موسیقی حماسی و دفاع مقدس غفلت کرده ایم، این نوع موسیقی را همگان دوست دارند چرا که موسیقی ملی است."

"در همین راستا بگویم هنگامی که کنسرت هایی در خارج کشور برای ایرانیان مقیم داشتیم، در حسن ختام سرودی درباره ایران می خواندیم، همه با هر سلیقه ای می ایستادند، همخوانی می کردند و اشک شوق می ریختند. می خواهم بگویم که این ناشی از کوتاهی مسوولان فرهنگی ما در عرصه موسیقی است."

"امروز اگر بخواهیم موسیقی حماسی و ارزشی در قالب دفاع مقدس ساخته شود، کسی اهمیت نمی دهد و سرمایه گذاری نمی شود. این ضربه بسیار مهلکی است که بر پیکر موسیقی دفاع مقدس ما زده می شود و موسیقی مبتذل به ذهن جوانان ما رسوخ می کند."

"موسیقی دفاع مقدس اکنون به شدت مورد بی توجهی است، در حالیکه این نوع موسیقی نقش بسیار بزرگی در کشور ایفا کرد، باید بدانیم که امروز هم به نوعی در دفاع مقدس بسر می بریم و جوانان و رزمندگان ما خارج از مرزهای ایران در حال دفاع هستند."

"در گذشته هر اتفاقی در عرصه دفاع مقدس یا ملی می افتاد، یک یا چند اثر ماندگار می ساختیم و پشتیبانی هم می شدیم اما اکنون پشتیبانی وجود ندارد و یکی از دلایل آن به همان جنگ نرمی که گفتم بازمی گردد."

"به یک مثال دیگر اشاره کنم، در حوزه موسیقی آیینی و عاشورای به جز چند اثر محدود، چه اثری ساخته شده که ماندگار باشد. مگر نهضت عاشورای حسینی، جنگ با ظلم و ظالم نبود؟ مگر دفاع مقدس ما نیز همین نبود؟"

گلریز در باب سرایت کردن موسیقی مبتذل به مداحی ها افزود:

"موسیقی مبتذل به مداحی ما نیز سرایت کرده است، همین آهنگ هایی که روی مداحی قرار می دهند، آهنگ های خارجی و غیره است، آیا این شان امام حسین(ع) است، این آهنگ ها را بر روی مداحی ها قرار می دهند و در محافل، مجالس و تلویزیون پخش می شود؟ پدر من مداح بود وقتی می خواست مدحی از ائمه اطهار(س)، حضرت ابوالفضل (ع) و حضرت علی اکبر (ع) بخواند، از شجاعت او می خواند."

"وقتی به مجالس مداحی می رویم، تعدادی روی استیجی ایستاده اند که فقط صدای سین کلمه امام حسین (ع) را می شنویم و بیس آن نیز به گونه ای است که فقط «سین» گفته می شد، با آن نور پردازی ای هم که می شود، تنها چیزی که به نظر نمی آید مصیبت امام حسین (ع) است. این واقعا باعث تاسف است. وقتی هم که با آنها صحبت می کنید، می گویند جوانان ما این را می خواهند یا مسوولان فرهنگی نیز پاسخ می دهند ما باید این آهنگ ها را تولید کنیم که جوانان به دنبال موسیقی دیگران نروند."

محمد گلریز در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره خواندن برای شهید حججی بیان کرد:

"سرمایه ندارم، وقتی بخواهیم کاری ماندگار تولید کنیم، هزینه هنگفتی نیاز است، آمادگی دارم برای شهید حججی به صورت افتخاری بخوانم، بارها نیز به ارشاد و صدا و سیما اعلام کردم، هر جا رفتم گفته ام که افتخاری می خوانم اما شما سرمایه اش را تامین کنید. منظورم از من، من نوعی است، خواننده های دیگری هم هستند که می توانند این آثار را خلق کنند."

"یکی دو سال پیش شنیدم که می گفتند هزینه این کنسرت هایی که من نام آنها را اجق وجق گذاشته ام، 260 میلیارد تومان شده است، سلیقه های جوانان ما را تغییر داده اند، در حالیکه هیچ جای دنیا اینگونه نیست و همه به موسیقی ملی و جنگ خود احترام می گذارند. ما به پتانسیل مهمی که می تواند به این زیبایی و باشکوهی اثر گذار باشد، بی توجهیم."

منبع: خبرگزاری ایرنا