اولین نشست خانه موسیقی ایران در سال ۹۷ در تالار استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

ما رانت‌خوار نیستیم/ آماده کنار رفتن از خانه موسیقی هستیم

به گزارش «اول فای» و به نقل از مهر، فرهاد فخرالدینی رییس شورای عالی خانه موسیقی در ابتدای این برنامه ضمن تبریک فرارسیدن سال جدید بیان کرد:

"امروز جای بسیاری از دوستان عزیز ما از جمله محمدرضا شجریان که به حق لقب خسرو آواز ایران شایسته اوست، خالی است. من پنجاه سال است که با او همکار هستم و امیدوارم بتوانیم بار دیگر او را در کنار خود ببینیم. او هنرمندی است که در اوج محبوبیت همانی بود که بود. من هم به جوانان می گویم که مانند او باشند. من به جوانان توصیه می کنم که از غرور پرهیز کنند و یاد بگیرند که همواره با هم باشند."
**موسیقی شرایط خوبی ندارد، بیایید با هم خوب باشیم

وی ضمن ارایه تاریخچه ای از روند تشکیل مجموعه های صنفی موسیقی در کشورمان افزود:

"ما اینجا جمع شدیم که اتحادی بین ما وجود بیاید. باور کنید دلم به درد می آید که اهالی موسیقی در این مدت با هم خوب نیستند. خانه موسیقی خانه همه ماست و همه باید در آن مشارکت جدی داشته باشیم. شما می دانید به دست آوردن این مجموعه صنفی که من سهم کوچکی در تشکیل آن دارم چقدر سخت بود؟ آیا بهتر نیست ما هم خانه موسیقی خودمان را حفظ کنیم که در آینده بگویند عده ای از هنرمندان تصمیمات درستی گرفته اند؟ ما باید کاری کنیم که مشکلات حل شود. این روزها از موسیقی همه جور استفاده می کنند اما همین موسیقی در این سال ها شرایط خوبی ندارد. می دانید دلیل این موضوع چیست؟ فقط به این خاطر است که ما اهالی موسیقی همدلی مناسبی نداشته ایم. به همین منظور بنده و اعضای شورای عالی خانه موسیقی اینجا گردهم آمدیم که با هم حرف بزنیم."
**مشکل خانه موسیقی سوءمدیریت است

کیوان ساکت آهنگساز و نوازنده موسیقی بعد از اظهارات نوربخش روی صحنه حاضر شد و گفت:

"من اصولا برپایی جلسات در ایران را فقط به انتشار برخی از نوشته ها منحصر می دانم اما باید بگویم که تلفن آقای فخرالدینی حکم دستور را برای من دارد. همه دوستان می دانند که بنده اینجا نه با کسی دشمنی دارم و نه مشکل شخصی برایم مهم است. من بر این باورم آنچه ما در اینجا نیاز داریم مدیریت خوب است. شما می بینید اتفاقات بدی که در کشورما افتاده نشات گرفته از همین سوءمدیریت است."

این هنرمند بیان کرد:

"دوستان شما با عملکرد نادرست در خانه موسیقی باعث شدید که محبوبیت خانه موسیقی در بین هزاران اعضای خانه موسیقی کم شود و این یک فاجعه است که نشان دهنده عدم مشروعیت و عدم محبوبیت است. از سوی دیگر موضوع سلب اعتماد نکته دیگری است که باید به آن توجه کرد. متاسفانه ماجرا به گونه ای هدایت شده که رانت ها زیاده شده است. من با هیچ فردی دشمنی ندارم و فکر می کنم موسیقی هنر عشق ورزیدن است ولی رانت ها و سوء مدیریت باعث شده در شرایط خوبی در خانه موسیقی به سر نبریم."

فرهاد فخرالدینی بعد از اظهارات کیوان ساکت گفت:

"راه حل برخی از مواردی که آقای ساکت به آن اشاره داشت مبتنی بر حضور پررنگ در مجامع عمومی خانه موسیقی است که در این صورت آن فردی که دوست دارید انتخاب خواهد شد. باور کنید دیگر از من گذشته که مدیر شوم و باید جوانان در عرصه های مدیریتی خانه موسیقی حضور داشته باشند. شما مطمئن باشید اگر بنده شخصا متوجه شوم که نمی توانم کاری بکنم سریعا کناره گیری خواهم کرد همانگونه که در ارکستر ملی نیز چنین تصمیمی را اتخاذ کردم چون در آن شرایط ادامه کار برایم فراهم نبود. نگذارید کسی که شایستگی حضور در مدیریت خانه موسیقی را ندارد در اینجا بنشیند."

نوربخش نیز عنوان کرد:

"من از آقای کیوان ساکت خواهش می کنم از کلماتی که بار حقوقی دارد پرهیز کنند. وقتی شما از کلمه رانت استفاده می کنید و به اعتقاد من کلمه بسیار بدی است باید درباره آن مصداق هم بیاورید. شما مطمئن باشید اگر من رانت خوار بودم چپ و راست باید آلبوم تولید کرده و در کشورهای مختلف کنسرت می دادم. البته ممکن است برخی از دوستان تصور کنند که ما رانت خوار هستیم اما واقعا به کار بردن این کلمات خیلی جفاست. اصلا کدامیک از بزرگانی که در اینجا نشستند از رانت استفاده می کنند؟ اگر دوستان واقعا مصداقی از رانت خواری بنده و هیات مدیره دارند با مدارک و مستندات ارایه دهند. کیوان ساکت می تواند به من بگوید که سوءمدیریت دارم اما من از دوستان می خواهم برای بیان برخی از صحبت ها کمی رعایت کنند."
**خانه موسیقی و اصطلاح شتر، گاو، پلنگ

پیرنیاکان عضو دیگر شورای عالی خانه موسیقی هم در ادامه صحبت های آذرسینا بیان کرد:

"اگر اساسنامه خانه موسیقی را مطالعه کنید متوجه می‌شوید از اول هم این تضاد را داشتیم که این اساسنامه و تشکیلات آیا باید به عنوان صنف از تمامی موسیقی طرفداری کند یا فقط موسیقی تفکری و جدی را دنبال کند؟ من خودم که جزو هیات موسس خانه موسیقی بودم، از همان ابتدا در این مورد که موسیقی پاپ نباید باشد، موضع داشتم. ما بحث‌های زیادی داشتیم که کسی که در پارک ساز می‌زند تا رهبر یک ارکستر می‌توانند در خانه عضو و از حق مساوی برخوردار باشند. بنابراین اگر بخواهیم فکر آقای آذرسینا را دنبال کنیم حتما باید اساسنامه خانه تغییر کند و یک خانه و انجمن دیگری صرفا برای موسیقی خیلی هنری تشکیل شود. اینجا یک صنف است که ما نباید این گونه نگاه کنیم که چه کسی استاد است و چه کسی شاگرد. این‌ها همه در خانه از یک حق برخوردار هستند."

حمیدرضا نوربخش با اشاره به نحوه تشکیل صنوف هنری در کشورمان طی سال های اخیر گفت:

"در دولت اصلاحات با توجه به اینکه شعار اصلی رییس جمهور وقت رسیدن به جامعه مدنی بود، نهادهای مدنی‌ای را پایه‌گذاری کردند. پیش‌قراول این نهادها خانه سینما بود. در آن روز چون پیشه‌ای راجع به این نهادها نبود رایزنی و جمع‌بندی کردند که با توجه به اینکه کار فرهنگی هنری است نمی‌تواند نگاه کارگری و کارفرمایی بر آن حاکم باشد و لازم است چنین فعالیت هایی با قواعد وزارت ارشاد فعالیت کنند و اساسا به همین جهت است که این نهادها با عنوان موسسه فرهنگی هنری چند منظوره ثبت شد. موسسات چند منظوره صاحبانی دارند که سهام‌داران آن تلقی می‌شوند و با توجه به اینکه اینجا چنین نگاهی نبود و قرار بود هنرمندان نیز فعالیت کنند، فعالیت صنفی هم دیده شده و به اصطلاح شتر گاو پلنگ است. البته بعد از اتفاقاتی که برای خانه سینما رخ داد و ماجرا تا مرز تعطیلی هم پیش رفت مدتی است تصمیماتی برای حل این موضوع در شورای عالی انقلاب فرهنگی اتخاذ شده تا این موضوع با امضای رییس جمهوری مرتفع شود. یعنی این موسسه‌ها تحت قوانین موسسه‌های فرهنگی هنری نیستند و می‌توانند عضوگیری کنند و تمام قواعد صنفی بر آنها جاری است که این مورد مراحل آخر خود را می‌گذراند. ما انجمن صنفی موسیقی هم داریم که در وزارت کار ثبت شده و مشابه آن در سینما نیز ثبت شده است. خانه‌های هنری اگرچه نام موسسه فرهنگی هنری دارند اما نهادهای صنفی هستند."
**ما یا خیلی خیال پردازیم یا خیلی خوش باور

حسین پرنیا نوازنده و آهنگساز موسیقی ایرانی در بخش دیگری از این مراسم که سه ساعت به طول انجامید، بیان کرد:

"من فکر می‌کنم ما یا خیلی خیال‌پرداز هستیم یا خیلی خوش‌باور. گویا ما فراموش کردیم در ایران زندگی می‌کنیم ما باید ببینم وقتی دنبال دموکراسی در موسیقی هستیم چقدر معنی دموکراسی و با هم بودن را می‌فهمیم؟ وقتی دوستان در این جلسه می‌گویند رانت هست منظور رانتی نیست که برای آقای جزایری به کار می‌بردند. منظور این است برنامه‌ها و داوری‌ها عادلانه نیست. اگر عادلانه سخن بگوییم جامعه مرد و زن‌ها هرکدام ۵۰ درصد باشند ما نیمی از این جامعه (زن‌ها) را نداریم. اصلا در اینجا وظیفه نهادهای موسیقی چیست؟ اگر همه تصمیم گرفتیم کار موسیقی انجام بدهیم اگر فردی گفت «موسیقی حرام است» باید چه تدبیری برای آن داشته باشیم؟ ما زمانی می‌توانیم معنی دموکراسی را بفهمیم که منتقدان ما در خود ما باشند. ما باید تعارف‌های مصلحت‌اندیشی را کنار بگذاریم زیرا دیگر گاماس گاماس جلو رفتن به درد موسیقی نخواهد خورد."

نوربخش نیز در پاسخ پرنیا توضیح داد:

"آقای پرنیا چه کسی گفته خانه موسیقی موضع ندارد؟ راجع به خیلی از اتفاقات مملکت موضع دارد. خانه موسیقی حتی راجع به کلیت روند انتخاب مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد مطلبی در فصلنامه خانه موسیقی منتشر کرده است. البته که این حق وزیر و معاون وزیر است هرکسی را می‌خواهند به عنوان مدیرکل دفتر موسیقی انتخاب کنند. ما در این زمینه صحبت داشتیم که آیا روند درستی است دو دستگی ایجاد کنیم و به مدیری بگوییم فلانی را انتخاب نکن و فلانی را انتخاب کن؟ حتی در نامه ای فقط گفتند عملکرد مدیر قبلی خوب بوده و اساسا درباره مدیر بعدی کسی صحبت نکرد."