تغییر و گسترش فرهنگ آسیای شرقی در جهان با موسیقی k-pop

تحول k-pop در موسیقی جهان

در زمانی که موسیقی و فیلم و سریال های آمریکایی در سراسر دنیا پخش شده بودند، یک تغییر قابل توجهی رخ داد و آن هم گسترش فرهنگ پاپ کره جنوبی و ژاپن بود.

در سال 2019، مشاوره ژاپنی ماری کوندو با انتشار «مرتب سازی با ماری کوندو» باعث بهبود وضع زندگی مردم شد.گروه موسیقی پاپ کره جنوبی BTS و Blackpink با موزیک ویدیوهای زیبا و پرهزینه خود رکوردهای پخش اینترنتی را شکستند. و «انگل» اولین فیلم کره ای بود که توانست جایزه جهانی دریافت کند که کارگردان آن بونگ جونگ هو در یکی از برنامه های تلویزیونی آمریکا حاضر شد و تمام مدت به زبان کره ای صحبت کرد.

در این یک دهه، شاهد حضور فرهنگ پاپ آسیای شرقی در جهان هستیم از جمله موزیک ویدیو و آهنگ «gangam style» از PSY و فیلم «Terrace House» که از رسانه های اینترنتی پخش می شود.

شرکت مشاوره مک کینزی در یک مقاله ای در سال 2019 اعلام کرد:

"فرهنگ آسیا در حال گسترش در سراسر دنیا میباشد. بر خلاف گذشته که آسیایی ها گیرنده فرهنگ غرب بودند و مشتاق فیلم های هالیوودی و موسیقی های غربی بودند."

تاثیر فزاینده فرهنگ پاپ آسیای شرقی

در دهه پیش کارتون های pokemon و digimon فقط در دنیا شناخته شده بودند. و ستاره های هنرهای رزمی هنگ کنک جکی جان و بروسلی شناخته شده بودند.

تحلیلگران قبلا از اصطلاح موج کره ای استفاده میکردند تا به گسترش مد، محصولات زیبایی، فیلم ها و موسیقی کره ای در سایر کشورها اشاره کنند.

اما در یک دهه اخیر، فرهنگ پاپ آسیای شرقی به خصوص کره جنوبی در حال گسترش است. اکنون فقط یک ستاره کونگ فو و یا یک کارتون وجود ندارد، بلکه یک طیف وسیعی از فرهنگ و آثار آسیای شرقی در سراسر دنیا وجود دارد، که به گفته کارشناسان چند دلیل برای آن وجود دارد.

یونگ سان پارک ، استاد و هماهنگ کننده مطالعات آسیا و اقیانوسیه در دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در دومینگوز هیلز می گوید:

"رسانه های اجتماعی و اینترنت جریان های فراملی فرهنگ پاپ را کاملا دگرگون کرده است."

وی در جای دیگر گفت:

"سیستم های مختلف رسانه های اجتماعی روش هایی را که افراد با فرهنگ پاپ روبرو میشوند و مصرف میکنند را تغییر داده است و مسیرهای جریان های نفوذ فرهنگ پاپ را بسیار متنوع ساخته است."

در قدیم سیستم های رسانه های سنتی مانند تلویزیون و رادیو آنچه را که ما میدیدیم و میشنیدیم را کنترل میکردند.

فرهنگ پاپ آسیای شرقی چیز دیگری را ارائه می دهد و آن هم تنوع می باشد.

سوزانا لیم استاد مطالعات آسیا در دانشگاه اورگان می گوید:

" هواداران غربی خواستار تنوع بیشتر از گذشته هستند. به عنوان نمونه هواداران K-pop دارای فرهنگ های متنوعی هستند و ممکن است از آمریکایی نیز باشند."

وی گفت:

"افزایش علاقه به فرهنگ پاپ آسیای شرقی نشان دهنده این تغییر جمعیت و آگاهی فرهنگی در جهان است."

لیم افزود:

K-pop مملو از تاثیرات فرهنگ غربی است، بنابراین برای مخاطبان میتواند هم آشنا و هم غیر آشنا میباشد."

فونگ از دانشگاه چین گفت:

"کره جنوبی با جمعیت 51 میلیون نفری از بازار خوبی برای بخش سرگرمی برخوردار نبود و نیاز به بازار بزرگتری داشت. بنابراین دولت کره از توسعه فرهنگی این کشور حمایت کرده است، و می گوید وسیله ای برای معرفی و شهرت و تقویت کشور است."

اما برای طرفداران دلیل واقعی گسترش فرهنگ آسیای شرقی سرگرم کننده بودن آنها است.

تاثیر گسترش شرق آسیا

طبق مطالعه ای که طبق مطالعه ای که توسط انجمن زبان های مدرن آمریکا انجام شده است ، ثبت نام در کلاس های آموزش زبان کره ای و ژاپنی در بین سال های 2013 و 2016 در ایالات متحده افزایش یافته است در صورتی که ثبت نام در دوره های زبان های دیگر کاهش داشته است. ثبت نام در کلاس های کره ای 13.7 افزایش داشته است که بیشترین افزایش در بین زبان ها داشته است.

K-pop همچنین ورود گردشگران به کره جنوبی را افزایش می دهد.

طبق گزارش موسسه تحقیقاتی هیوندای، از 13 نفر توریستی که به آن کشور آمده اند یک نفر از آنها به خاطر گروه BTS آمده است. در همان گزارش آمده است که اگر BTS محبوبیت خود را حفظ کند، 48 میلیون دلار به اقتصاد کشور تا سال 2023 کمک خواهد کرد.

از این رو جای تعجب ندارد که کره جنوبی از K-pop برای بازاریابی گردشگران خود استفاده می کند. بزرگترین شرکت هواپیمایی کره جنوبی korean air، در جدید ترین ویدیو خود از گروه SuperM استفاده کرده است و یک آژانس گردشگری با BTS قرار داد بسته است.

و تاثیرات گسته تری نیز وجود دارد.

جو الفوینگ-هوانگ استادیار مطالعات کره ای در دانشگاه استرالیا غربی می گوید:

"کره ای هایی که در استرالیا هستند در گفتو گویی که با ایشان داشته اند گفته اند که قبلا علاقه ای به فرهنگ کره نداشته اند ولی بعد از اینکه توسط دوستان غیر کره ای خود با این فرهنگ آشنا شدند پیگیر فرهنگ کره شده اند."

وی گفت:

"با گسترش فرهنگ کره در جهان استرس کره ای های کشور های دیگر کمتر شده است. زیرا قبلا فشار از طرف ساکنان محلی آن کشور داشته اند و اکنون دیگر آن فشارها کمتر شده است."

وی افزود:

"ظهور K-pop نگاه مردم را نسبت به آسیایی ها عوض کرده است و دیگر آسیایی ها را به دید آدم های شرور و یا ستارگان کونگ فو مانند جکی چان و جت لی نمی بینند."

آینده چگونه به نظر می رسد

کارشناسان می گویند که گسترش فرهنگ آسیای شرقی در دهه آینده نیز ادامه خواهد داشت. مخصوصا فرهنگ کشور ژاپن.

اگرچه نفوذ اقتصادی و سیاسی رو به رشد چین باعث شده است تا بیش از یک دهه پیش آن را در صحنه های جهانی برجسته تر جلوه دهد ، اما به سختی چشم انداز فرهنگ پاپ غربی را فرو ریخته است.

به عنوان مثال ، بزرگترین فیلم چین ، فیلم اکشن سال 2017 "گرگ جنگجو 2" با بیش از 854 میلیون دلار در داخل کشور بدست آورد ، اما فقط 16 میلیون دلار در خارج از کشور به ارمغان آورد.

فونگ می گوید تأثیر محدود چین تا حدی به این دلیل است که کمتر نیاز اقتصادی شرکت های فرهنگی چینی به خارج از کشور وجود دارد «این پر جمعیت ترین کشور در جهان است» ، بنابراین در حال حاضر یک بازار داخلی بزرگ وجود دارد.

با این وجود دلیل دیگر کنترل دقیق حزب کمونیست است که بازیگرانی که تتو دارند را ممنوع الکار کرده است و متن ترانه ها را سانسور میکنند. رسانه های دولتی چین نیز از هنرمندان با پوشش های نامناسب انتقاد کرده اند.

در دهه بعد ، الفوینگ هوانگ فکر می کند که فرهنگ پاپ آسیای شرقی همچنان ادامه خواهد یافت و او این موضوع را خوب می داند.