همیشه بابت کارهای خوبم تنبیه شده‌ام/ موسیقی خاصِ «به وقت شام»

کارن همایونفر سومین سیمرغش را دریافت کرد

به گزارش «اول فای» و به نقل از موسیقی ایرانیان، «کارن همایونفر» سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن را برای فیلم «به وقت شام» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا از سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر دریافت کرد.

همایونفر بعد از دریافت این جایزه گفت:

"هر وقت با آقای حاتمی کیا کار می کنم حس میکنم دارم سینما کار می کنم. این جایزه بیشتر برای آقای حاتمی کیا است و البته برای کسانی که جان شان را می دهند تا ما اینجا بتوانیم این جشنواره را برگزار کنیم."

شایان ذکر است که این آهنگساز پیش از این در سال ۱۳۸۷ برای موسیقی فیلم “زادبوم” (ابوالحسن داوودی) و ۱۳۸۹ برای فیلم “جرم” (مسعود کیمیایی) نیز سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن فیلم جشنواره فیلم فجر را از آن خود کرده‌ بود.

***

کارن همایون فر روز جمعه بیستم بهمن ماه طی مصاحبه‌ای با مهر، با تاکید بر اینکه موسیقی این اثر در ایران ساخته شده است، گفت:

"من اعتقاد دارم که تک تک آهنگسازان ما وظیفه دارند که این صنعت را در اینجا زنده نگه دارند از همین رو من هم موسیقی این اثر را در تهران ساختم."

وی با اشاره به همکاری اش در چند اثر ابراهیم حاتمی کیا اظهار کرد:

"کار با حاتمی کیا بسیار سخت و البته دلچسب است زیرا او کارگردان به شدت باهوشی است و تا چیزی باب طبعش نباشد دست از آن نمی کشد. در این چند سالی که در آثار ابراهیم حاتمی کیا حضور داشته ام متوجه شده ام که او در هچ موردی از مونتاژ و فیلمبرداری گرفته تا ساخت موسیقی کوتاه نمی آید بنابراین همه عوامل همیشه مجبور هستند که بهترین کار خود را ارایه دهند."

آهنگساز «بادیگارد» بیان کرد:

"من برای موسیقی «به وقت شام» زحمت زیادی کشیدم ولی تجربه اینطور بوده که برای کارهای متوسط تشویق و برای کارهای خیلی خوبم تنبیه شده ام به همین دلیل هیچگاه نمی توانم درباره کیفیت این اثر هم نظر بدهم با این وجود امیدوارم اتفاق خوبی برای فیلم رخ دهد."

همایون فر با اشاره به اینکه در «به وقت شام» موسیقی به خوبی روی فیلم نشسته است، توضیح داد:

"ماه ها روی موسیقی این اثر کار کردیم و در طول کار خیلی چیزها را حذف و خیلی چیزها را اضافه کردیم و اتودهای زیادی زدیم."

وی در پایان توضیح داد:

"ما درباره اثری صحبت می کنیم که بسیار فیلم سختی بود و کوچکترین گاف فیلم را به یک مرز دیگر می برد. برای مثال صحنه ای در این فیلم وجود دارد که یک مدافع حرم و پسر یک داعشی با نام ابوخالد از هواپیما به پایین پرت می شوند که در آن صحنه پدر ابوخالد هم حضور داشت که به یکدیگر در لحظه پرت شدن نگاه می کردند. نگاه آنها پدر و پسری بود بنابراین ما به این فکر می کردیم که موسیقی چه موضعی باید بگیرد؟ آیا باید با مدافع حرم شهید شده همراهی می کرد یا با آن پدر و پسر؟ بنابراین ما مجبور بودیم کارهای مختلفی کنیم و روی فیلم بگذاریم تا ببینیم چه تاثیری می گذارد درنهایت به این نتیجه رسیدیم به همین صورت که در فیلم می شنوید کار کنیم که به نظر من جای موسیقی و نحوه آن درست است."